Stijging omzet muziekindustrie
Streamingdiensten doen muziekindustrie goed
Na 12 jaar van aanhoudende verliezen maakt de muziekindustrie in het eerste halfjaar van 2013 weer groei door. De omzet steeg in de eerste 6 maanden van dit jaar met 1,9 procent tot 58,1 miljoen euro, zo maakte brancheorganisatie NVPI dinsdagochtend bekend. Daarmee is de muziekbranche door het dal heen, verwacht de NVPI.
Vooral streamingdiensten van Spotify en Deezer zijn de aanjagers van de groei. De inkomsten uit digitale muziekdiensten verdubbelden ruim van 6,8 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2012 naar 15,7 miljoen euro dit jaar.
De verkoop van cd’s daalde echter met 18 procent. De fysieke omzet bedraagt nog maar 34,1 miljoen euro. De digitale markt zal met een aandeel van 41,3 procent spoedig de verkoop van muziekschijfjes en platen overstijgen, veronderstelt NVPI-directeur Paul Solleveld.
Hij gaat ervan uit dat de muziekbranche dankzij de digitale diensten verder zal groeien. „De muziekindustrie neemt na jaren van reorganisaties weer personeel aan”, aldus Solleveld. „Het is goed nieuws dat na 12 jaar de weg omhoog weer is gevonden.”
De NVPI maakt de halfjaarcijfers voor het eerst bekend aan de hand van eigen omzet. De consumentenbestedingen daalden sinds het begin van de eeuw aanzienlijk. Rond de eeuwwisseling werd nog voor 500 miljoen euro aan muziek verkocht, thans ligt dat bedrag rond de 200 miljoen euro.
De daling is mede veroorzaakt door de opkomst van het illegale downloaden. De NVPI hekelt het overheidsbeleid waarin volgens de branche nooit afstand is genomen van het downloaden en kopiëren voor privégebruik. Solleveld zegt dat een combinatie van nieuwe digitale muziekdiensten en bestrijding van het illegale aanbod de sleutel vormen tot verdere groei in de muziekmarkt.
„Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar we zien wel een mager zonnetje doorbreken”, aldus de NVPI-directeur. Daarnaast zegt de branche verheugd te zijn met de doorstart van muziekwinkels als Fame en Free Record Shop.
Bron: De Telegraaf